Tekstin on kirjoittanut Hyven Koulutettu urheiluhieroja Johanna Keränen.

Niska-hartiaseudunvaivoista ja niiden hoidosta

Hierojan vastaanotolla suurin asiakasryhmä on niska-hartiaseudun vaivoista kärsivät eri ikäiset ihmiset. Syitä näille vaivoille on lukuisia, mutta ylivoimaisesti suurin vaivojen aiheuttaja on yksipuolinen työasento, staattinen jännitys tai mahdollisen toistotyö. Vuosien varrella esim. istumatyötä tekevän ryhti saattaa painua kumaraan, olkapäät kääntyä eteenpäin ja rintalihakset kiristyvät, jopa hengittäminen koetaan tukalaksi.

Mitä lihaksissa sitten on tapahtunut ja mitä sille voidaan tehdä?

  • Käytännössä kyseisessä tilanteessa yläselän lihakset ovat venyttyneessä tilassa, se tarkoittaa sitä, että kun lihas venyy, sen aineenvaihdunta huononee. Selän lihaksia tulisi harjoittaa ja vahvistaa. Saada liikunnalla aineenvaihduntaa lihaksissa parantumaan. Mielellään useita kertoja päivässä taukoliikunnalla, mutta myös vapaa-ajalla kunnon treenillä.
  • Rinnan puolta taas pitäisi avata ja venyttää, samoin pitkin päivää lyhyitä venytyksiä, mutta myös esim. roikkuminen on loistava apu niska-hartiavaivoille. Ei ole pakko roikkua pitkiä aikoja tai koko kehon painolla, voi tehdä omien kykyjen mukaan.
  • Hieronta on hyvä apukeino vaivoihin. Hieronnalla pystytään parantamaan alueen aineenvaihduntaa tehokkaasti ja lievittämään kipuja nopeasti. Hieronta yksinään on kuitenkin riittämätöntä, jos halutaan pitkä-aikaista ja pysyvää apua.
  • Tärkeintä on kuitenkin liikunta, kuin liikunta. Pelkkä kävelylenkki jo vilkastuttaa koko kehon aineenvaihduntaa ja on pieni apu vaivoihin, voittaa sohvanpohjan mennen tullen. 🙂 Lisäksi kokonaisvaltainen liikunta hoitaa koko kehoa, ei pelkästään niska-hartiaseutua. Saatikka se, että mieli piristyy, kroppa palautuu työpäivästä ja unenlaatu paranee.

Liikunnan lisäämisellä voi siis olla käänteentekevä vaikutus koko ihmisen oravanpyörään. Hyvät valinnat poikivat hyvää oloa, energiataso nousee ja saat enemmän aikaiseksi. Lisäksi kropan liikkuvuus paranee, nivelet norjistuvat ja lisääntyneellä lihaskunnolla on kevyempi ja mukavampi toimia. Kulutus nousee ja jokainen nautittu herkku ei enää kerry vyötärölle.

Olen omassa elämässäni kokenut kyseisen asian todeksi monta kertaa. Muunmuassa aikanaan kärsin sitkeästä kiputilasta lapojen välissä. Olo oli vähän kuin selkään puukotetulla, terävä kipukohta vaivasi kokoajan, lisäksi jäätävät päänsäryt olivat viikotainen vieras. Buranaa kului. Kiersin kotipaikkakuntani parhaat hierojat ja fyssarit läpi, kaikki lupasivat pystyvänsä auttamaan, rahaa kului, mutta kiputila palasi aina takaisin. Sattumalta laajensin juoksuharrastusta triathlonin puolelle ja kävin uimahallissa uimassa vapaa-uintia 2-3 krt viikossa. Jossain välissä tajusin, että lapojen välin kiputila oli hävinnyt kokonaan. Riittävän monta toistoa käsivetoja altaassa oli auttanut.

Kun säännöllinen uiminen loppui, kiputila palasi, mutta huomattavasti lievempänä. Nykyisin pärjään sen kanssa, kun annan riittävästi liikettä käsille ja käyn silloin tällöin hieronnassa.

Toivotan voimia kaikille kevääseen. Jaksakaa pitää itsestänne huolta, toivottavasti tulee paljon aurinkoisia päiviä!

 -Johanna

[social_links size=”normal” align=”” email=”” facebook=”https://www.facebook.com/HyveUVK/” twitter=”https://twitter.com/HyveUVK” google=”” linkedin=”” youtube=”” vimeo=”” flickr=”” instagram=”https://www.instagram.com/hyveuvk/” behance=”” pinterest=”” skype=”” tumblr=”” dribbble=”” vk=”” xing=”” soundcloud=”” yelp=”” twitch=”” deviantart=”” foursquare=”” github=”” rss=””]