Ravintopuoli kuntoon osa 2: Näläntunteen havainnointi

Blogin ravitsemusteksteistä vastaa Harri Männistö, joka on Precision Nutrition Level 1 -sertifioitu ravintovalmentaja. Harri on myös opiskellut ravintotieteitä yliopistossa sekä työskennellyt vuosia tuotekehityksessä FAST-ravintotuotteiden takana olevassa elintarvikealan yrityksessä. Harri on koonnut vuosien varrella ravitsemuksesta ja lisäravinteista karttunutta tietoaan myös vuonna 2014 julkaisemaansa kirjaan ”Lisäravinteet tavoitteet mukaiseen harjoitteluun”.

”Syö kunnes sinulla ei ole enää nälkä, älä kunnes vyötäsi kiristää.”

Aika harva meistä varmaan söi tähän tapaan joulunpyhien aikaan. Kirjoituksen aloittanut viisaus ohjenuoranasi on helppo aloittaa joulun jälkeinen kevennys. Sinun ei tarvitse muuttaa mitään konkreettista ruokavaliossa, ainoastaan sitä miten syöt. Pehmeä muutos, eikö?

Mitä hyötyjä tästä vain nälättömyyteen asti syömisestä sitten on?

– hidastunut syömistahti. Kun tarkkailet kylläisyyttäsi, se automaattisesti hidastaa syömistäsi. Hitaampi syöminen taas tarkoittaa vähemmän sisäänotettuja kaloreita ja vähemmän vatsavaivoja.

– aterian jälkeinen väsymys vähenee, kun kaikki verenkierto ei ohjaudu vatsaan sulattamaan sinne ahdettua ruokamäärää. Pystyt lähtemään nopeammin syömisen jälkeen myös liikkumaan. Eli tällainen syömisen tapa lisää mahdollisesti fyysistä aktivisuuttasikin. Kun syöt itsesi kunnolla täyteen, aikaikkuna fyysiselle aktiivisuudelle on pienempi.

-näläntunteen tarkkailun lisääntyminen. Kun tarkkailet näläntunnettasi, et syö enää tavan tai tottumuksen vuoksi tiettyä ruokamäärää. Syöt itse asiassa sen verran kuin sinulle on hyvä.

Näläntunteen havainnointi on hyvä tapa muutenkin, jotta syömisesi ei edelleenkään olisi tavan vuoksi syömistä, vaan söisit vain silloin kun sinulla todella alkaa olla nälkä. Moni meistä saattaa syödä esimerkiksi tiettynä kellonaikana, vaikka sinä päivänä ei silloin yhtään nälkä olisikaan.

Hitaasti ja sopivaan kylläisyyteen syöminen on yksi olennaisimmista opeteltavista tavoista ravintovalmennuksissani, niin etä kuin lähi. Niin tärkeää se on.

Jos haluat yksilöllistä, pysyviin ruokailutottumusten muutoksiin tähtäävää ravintovalmennusta pikadieettien sijaan ota yhteyttä minuun. Voit varata ajan joka arkipäivälle nyt tammikuun ajan klo 17-18 Hyven ajanvarauskalenterin kautta. 

Ja jos sinulla on aika todella tiukassa, niin Pro Coach -verkkovalmennuksen kautta saat kattavaa ravintovalmennusta ohjauksessani paikasta riippumatta. Myös Pro Coach -valmennukseen voit varata paikan Avoinna24:n kautta. Voit myös seurata minua Facebookissa osoitteessa facebook.com/tapamuutos.

– Harri

Ota Yhteyttä

Ota yhteyttä ja kysy meiltä lisää.

Urheiluvalmennuskeskus