Nykyään yhä useampi meistä kiinnittää huomiota omaan hyvinvointiinsa. Tämän voi huomata jo lehtien otsikoista – pikaisella vilkaisulla melkein jokaisen naistenlehden kannessa esiintyy joku, joka on löytänyt oman tapansa voida hyvin. Useimmiten tämä on tapahtunut jonkun uuden hittidieetin avulla, jota ilman kyseinen lehdessä esillä ollut ihminen ei voisi enää elää. Väkisinkin alkaa miettiä, onko hyvinvointia nykyään mahdollista saavuttaa ilman ”sadan simppelin askeleen elämäntapaoppaita” tai syömällä pelkästään gojimarjoja nyhtökauran kera?

Mitä se hyvinvointi edes loppupeleissä on? Nykykäsityksen mukaan hyvinvoinnin ajatellaan usein koostuvan sekä fyysisestä, psyykkisestä että sosiaalisesta hyvinvoinnista. Fyysinen hyvinvointi liittyy kiinteästi kehon toimintakykyyn. Psyykkinen hyvinvointi kertoo mielenterveyden tasapainosta. Sosiaalisen hyvinvoinnin osatekijöihin lukeutuvat yksilön sosiaaliset taidot ja sosiaalinen verkosto. Nämä kolme osa-aluetta liittyvät kiinteästi yhteen – mikäli jollain alueella on ongelmia, se yleensä vaikuttaa kokonaisvaltaisesti ihmisen hyvinvointiin. Esimerkiksi pitkään kroonista selkäkipua sairastavalla kipu vaikuttaa psyykkiseen hyvinvointiin heikentävästi. Kivun ja maissa olevan mielialan vuoksi myös sosiaaliset suhteet voivat jäädä taka-alalle.

Meillä Hyveellä keskitymme työssämme fyysisen hyvinvoinnin tukemiseen ja kasvattamiseen. Toisaalta uskon, että valmennuksissamme käyvät allekirjoittavat väittämäni, että samalla valmennuskerralla myös psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointikin kehittyvät yhdessä fyysisen hyvinvoinnin kanssa! 😉 Fyysisen hyvinvoinnin tukemisella onkin useampaan otteeseen todettu olevan vaikutusta myös muihin hyvinvoinnin osatekijöihin.

Millä sitä fyysistä hyvinvointia voi sitten tukea? Täytyykö alkaa ammattilaisurheilijaksi, jotta voisi olla hyvinvoiva? Ei, pienilläkin teoilla pääsee alkuun.

Pähkinänkuoressa koko asian voit tiivistää itsellesi kysymällä; onko valitsemasi tapa sinun mielestäsi hyvinvointiasi tukeva? Sama konkreettisesti, kuinka parannan ateriaa, lepoa ja tärkeimpänä arjesta ja elämästä nauttimista.

Simppeli neuvo. Toteutuvatko edellä mainitut kohdat omassa elämässäsi? ”Ihan tuttu juttu, kuultu jo tuhat kertaa aiemmin, aina vaan samasta jauhetaan jne.”

Vai mietitkö, mitä nuo kohdat kuitenkaan pitävät sisällään? Miten pitäisi liikkua tai syödä? Mikä määrä lepoa on tarpeeksi? Kuinka saan nuo asiat siirrettyä omaan arkeeni?

Vastasit ylläoleviin kysymyksiin millä tavalla hyvänsä, tulet saamaan jatkossa blogissa sekä tarkempaa tietoa kyseisistä asioista että myös konkreettisia vinkkejä, joilla voit tukea omaa hyvinvointiasi. Pysy kuulolla!

-Laura