Sain eilen yliviivattua listani suunnitelmat eli juoksulenkki, kotitreeni ja punnerrukset, saunaan ja pakkailut DONE! Kirja tosin joutui väistymään unen tieltä, mutta kyllä, ehdin ajoissa nukkumaan.

Lenkillä sain hyvää vahvistusta tavoitteenasetteluun. Parannettavaa on vielä paljon. Tiivistäen: välipohja, alapohja ja yläpohja kuntoon. Aikaa minulla on neljä kuukautta, ja sen jälkeen loppuelämä.

***

Eilen illalla, kun pakkasin tämän aamun treenikamoja, huomasin, että olin eilen aamulla pakannut mukaani tyttäremme juoksutrikoot (samanväriset, joskin erikokoiset). Siis: vaikka olisinkin eilen ehtinyt Hyvä selkä -tunnille, homma olisi jäänyt housuista vaille.

Onpa nolo ja samaan aikaan tosi hassu juttu. Mutta niin kai se menee, usein nolot jutut ovat hauskoja! Erityisesti silloin, kun ne tapahtuvat jollekin toiselle.

Tänään osaan siis arvostaa eilistä myöhästymistäni eri tavalla. Ja niin kai se aika usein menee: suhtautuminen muuttuu, kun näkökulmat laajenee.

***

Aamun Tsemppi-treeni oli taas hyvä. Oltiin tärkeiden perusjuttujen parissa. Aamussa oli täydellisesti läsnä se kaikkein tärkein, se, miksi minäkin olen mukana ja miksi en saanut yhdestä kaudesta kyllikseni.

Aamun treenissä toteutui hyvin se, mitä Tsemppi-klubin esittelyssäkin kerrotaan: ”keskitytään oleelliseen ja jätetään turhat jumpat pois”.

Olen itsekin Tsempin kokemusten myötä pikkuhiljaa sisäistänyt sen, miten pienillä nyansseilla juttu lopulta tehdään. Voit tehdä polvennostoa ja voit tehdä polven nostoa. Pienet painopistekysymykset, ajatusten kohdistaminen eri tavoin, pari mainitakseni – niillä on pirun iso merkitys siihen, miten paljon ja missä päin kroppaa, homma tuntuu ja mitkä vaikutukset tekemisellä on.

Kun tekee itsekseen tai isommilla ryhmäliikuntatunneilla, pieninpieni, mutta joskus se kaikkein ratkaisevin virheliike, voi jäädä löytymättä. Selkäsairaille, ryhmään, johon minäkin valitettavasti kuulun, sillä voi olla toimintakyvyn palauttamisen tai ylläpitämisen kannalta iso merkitys.

Äidilläni on tapana sanoa, ettei köyhän kannata ostaa halpaa. Ja minulla: selkäsairaan ei kannata treenata väärin. Pohjimmiltaan kyse on ihan samasta asiasta.

***

Perjantain aamu-Tsempissä onkin sitten ohjelmassa ensimmäisen viikon mittaustulosten läpikäymistä ja analysointia.

Kotiläksyksi saimme miettiä valmiiksi kysymyksiä kuormittumisesta, palautumisesta ja oikeastaan ihan kaikesta, mihin kaipaa koutsilta hyviä vinkkejä. Ja niitähän pesee!

***