Motiivit ja tavoitteet vievät sinut haluttuun tulokseen. Kun kaivat motiivit miksi haluat tehdä jotain, vie se sinut tuloksiin. Motiivin ollessa kirkkaana mielessäsi, voit alkaa miettimään tavoitteen asettelua ja kuinka pääset tavoitteeseesi. Matkalla tulee olemaan pieniä ja isoja kuoppia, joita joudut väistelemään. Nämä voitat vain sillä, että pidät tavoitteesi mielessäsi ja tsemppaat itsesi voittamaan esteet kirkkaan motiivisi avulla. Näin sinulla on selkeä mielikuva siitä, millainen keho tai suorituksesi on, kun pääset tavoitteeseesi. Joka kerta olet yhden askeleen lähempänä unelmaasi!

Tavoitteeseen harjoittelijan harjoitukset tulee sisältää AINA kolme toisistaan eroteltavaa päävaihdetta:

  1. Harjoitukseen valmistautuminen (tavoitetta ja harjoitetta tukeva lämmittely)
  2. Varsinaisen harjoituksen läpivieminen TAVOITETTA tukien
  3. Harjoituksen lopettaminen (loppuverryttely – palautumisen eli kehityksen alkaminen ja optimointi)

Harjoituspäivyrisi kertoo myös selkeää kieltä oletko menossa kohti tavoitettasi. Kirjaa siis tarkasti kaikki tai vain tärkeimmät asiat muistiin (oman luonteesi mukaan), jotta voit tutkia niitä ja ammentaa sieltä voimia pahan päviän varalle sekä harjoittelun ohjelmointiin. Haluan myös kertoa muutaman helpottavan tavan seurata kehitystäsi. Yksinkertaisimpana on kellottaa tutun lenkin aika ja kisaa kerran kuukaudessa kehittymistäsi tähän lenkkiaikaan.  Halutessasi enemmän dataa, johon voit verrata kehitystäsi, hanki esim. ilmainen sport tracker-sovellus puhelimeesi. Näin voit katsoa etenemisnopeuden ja matkan (mahdollisuuksien mukaan seuraa myös sykkeitäsi). Kuntosaliharjoituspuolella voit aina testata maksimin tai submaksimaalisen tuloksen, tai tarkkailla kokonaistreeniaikaa suhteessa liikutettuun vastuksen määrään.

Seuranta mahdollisuuksia on lukuisia, mutta tärkein on, että SEURAAT ja aika-ajoin pysähdyt pohtimaan mitä teet, jos haluat kehittyä! Muistathan myös palkita ja aidosti iloita onnistumisista 🙂

Loppuun haluan painottaa vielä mihin kaikki kulminoituu; Harjoitus = Ravinto = Lepo. Haluan onnitella sinua, koska juuri NYT voit muuttaa huomisen! Avaa yllä mainitut kolme kohtaa itsellesi. Tee siis seuraavasti; kirjoita millä tasolla harjoittelusi on NYT. Hyvä 🙂 Kirjoita sitten mitä haluat saavuttaa sillä. Onko varmasti realistinen tavoite? Noi… Viimeiseksi kirjoita päivämäärä milloin saavutat ko. asiat. No niin, nyt sinun tarvitsee vain purkaa iso tavoite pieniin osiin ja alkaa saavuttamaan välitavoitteet, niin pääset maaliin voittajana. Sitten seuraavaksi on vuorossa ravinto ja lepo.

Kirjoitathan kommentteihin jos sinulla herää kysyttävää, niin autan sinua mielelläni saavuttamaan tavoitteesi.

– Juho