Olen ollut onnekas, koska olen saanut pitää kehoni suorituskykyä yllä vähäisillä harjoitusmäärillä hyödyntäen Power Platea. Mainittakoon, että olen kuntouttanut omat olkapäät leikkauksien jälkeen sekä lanneselän toiminnalisen häiriön tässä vuosien saatossa laitteen avulla. 2005 toteutin kattavat nopeus-ja voimatestit Varalassa. Pääsin uusimaan nämä testit 2011. 2005 minulle kertyi 8-13 harjoituskertaa viikossa vaihtelevin harjoittein. 2009 jälkeen minulle tuli n. 2-5 harjoitusta viikossa, pois lukien pitkät kuntoutusjaksot leikkausten jälkeen. Vaikka olin lopettanut aktiivisen urheilun ja harjoitusmäärät ovat hiljalleen tippuneet nykyiseen 2-3 kertaan viikossa, testitulokset paranivat jokaisella osa-aluella! Tämä kertoo vielä paremmin laitteen tuomasta edusta minun harjoitteluun.

Olen ymmärtänyt ihmisten arjen olevan hiukan kiireistä, tämä on yksi syy miksi suosittelen monille valmennettavistani Power Plate® -harjoittelua. En ala nyt avaamaan kuinka hienoja tuloksia valmennettavat ovat saaneet laitteen kautta, vaan haluankin kertoa laitteen taustasta sekä antaa vinkkejä, kuinka Sinä voisit hyödyntää sitä.

Monet eivät ole vättämättä edes kuulleet tästä, niin ihmeellisestä värähtelyharjoittelusta. Joten aloitetaankin, että kerron mitä laite tekee? Power Plate® -harjoittelu perustuu elimistön luonnolliseen tapaan reagoida värähtelyyn, joka aikaan saa kehon mekanismien ”aktivointia”(instabiliteettin vuoksi). Värähtely välittyy koko vartalon läpi aktivoiden lihassupistuksia 25-50 kertaa sekunnissa muuttaen harjoittelun tarpeen muutamaan 15 minuutin harjoitukseen viikossa.

Power plate pro6

Power Plate

Power Plate® -laitteet värähtelevät kaikilla kolmella(vertikaali, sagittaali sekä forntaali) eri tasolla, aivan kuten ihmiskehon on tarkoituskin toimia. Harjoittelu vaikuttaa positiivisesti fyysiseen suorituskykyyn, hengitys-ja verenkiertoelimistöön, hormonaaliseen sekä hermolihasjärjestelmän osalta.

Power Plate -laitteiden toiminta perustuu Sir Isac Newtonin toteamukseen liikettä koskevasta fysiikan laista, jossa: kappaaleen voima on yhtäläinen sen massaan kohdistuvan kiihtyvyyden kanssa. F(voima) = m(massa) x a(kiihtyvyys). Tämä tarkoittaa sitä, että harjoittelija voi parantaa toiminnallista voimaansa (stabiliteetti, lihasvoima) joko lisäämällä vastusta tai kiihtyvyyttä kehoonsa. Eli Power PLate tuottaa kiihtyvyyden muutosta kehoon, vrt. kuin putoaisit alas korokkeelta tuhat kertaa 30 sekunnissa yrittäessäsi pysyä staattisessa kyykyssä! Useissa harjoittelutavoissa käytetään vastusta, kuten lihaskuntolaitteet, vapaat painot yms. Sen sijaan Power Plate® -harjoittelussa käytetään toista puolta tästä yhtälöstä: kehoon tuotetaan värähtelyä, pitämällä samanaikaisesti massa eli toisin sanoen kehonpaino vakiona.

Tämä on todellinen läpimurto harjoitteluun ja kuntoutukseen, koska voimme optimaalisesti kuormittaa kehoamme ilman suuria iskuja, korkeaa kuormaa ja ilman haitallisia stressitekijöitä. Painovoima on tekijä, joka lisää kehoomme kohdistuvaa kuormaa joka sekunti ja joka päivä kaikkien liikkeiden yhteydessä joita tuotamme. Power Plate® -harjoittelun myötä koemme harjoittelukuorman kasvavan joka kerta, kun lisäämme värähtelytaajuutta. Samaan tapaan kuin lisäisit painoliivit yllesi, kun menet juoksemaan.

Nyt kun kiinnostus on herännyt, seuraavassa osassa kerron selkokielellä mistä on kyse.

– Juho