Joulun ja vuoden vaihteen juhlinnat ovat nyt takanapäin ja moni onkin aloittanut vuoden palaamalla arkeen. Mutta muuttoiko mikään?…

Huomasin kuntosalilla jo ensimmäisten uusien tulokkaiden tulon salille tutustumaan mitä kaikkea siellä voi tehdä. Katsellessani salilla treenamassa olleita ihmisiä ja huomasin yhden mielenkiintoisen asian, johon olen kiinnittänyt aikaisemminkin huomiota. Ihmisten kasvonilmeet olivat verrattavissa heidän suoritukseen. Mitä enemmän ko. henkilö otti itsestään irti sarjan aikana, sitä paremmassa kunnossa hän oli verrattuna toisiin. Toisesta ääripäästä löytyy laitteessa istuva henkilö joka luki vielä kaiken lisäksi lehteä! Teki mieli mennä sanomaan, että jospa menisit kotiin ja antaisit tilaa harjoittelemaan tulleile. Toki jotkut onnekkaat pystyvät keskittymään kahteen asiaan yhtä aikaa, mutta se ei päde harjoitellessa.

Miksi painaa treeniä hymyssä suin jos haluat saadan tuloksia. Toki reenatessa pitää hauskaakin olla, mutta kun teet suorituksen, sen tulee olla tavoitteellinen. Oletko koskaan pannut merkille kuinka kovasti esimerkiksi painon pudottajat treenaavat ohjelmissa, jotta saavat tuloksia? Heillä hiki virtaa, kuten kyyneleetkin välillä. Jos haluat saada jotain treenistä, sinun on ylitettävä itsesi kerta toisensa jälkeen. Kuulostaa kovalta, mutta näin se vain on.

Uuden vuoden lupauksista toivon, että mahdollisimman moni panostaisi ajankäyttöönsä tehokkaammin. Tämä pätee myös harjoitteluun. Pienenä vinkkinä haluan kertoa eräästä tutkimuksesta jossa verrattiin matalatehoista kestävyysharjoittelua ja intervalliharjoittelua. Intervalliharjoittelu toteutettiin seuraavasti; 1 min reipasta sykettä kohottavaa liikkumista ja 4 minuuttia rauhallista liikkumista(syke laskee reilusti). Harjoitus kokonaisuudessaan oli seuraava, 5 min lämmittely, 4 X intervalli sekä 5 min jäähdyttely. Kestävyysharjoittelu oli 60-90 min tasavauhtista matalatehoista liikuntaa.

Näiden kahden erilaisen harjoitteen ero ajallisesti, että suoritustavalta on iso, mutta tulos on sama. Eli harjoitteet edistivät hapenottokyvyä saman verran! Joten miksi jolkotella tuntikaupalla, kun saman terveydellisen edun saat jo 30 minuutissa!?

Kestävyys VS pikajuoksu

Loppukevennys: Veikkaa kumpaa kehoa valmennettavat haluavat? 🙂

Menestystä vuodelle 2012!