Viime julkaisuissa kerroin ravinnon merkityksestä energian säilyttämiseen. Nyt on vuorossa liikunnan tarkastelu. Aloitetaan pohjustamalla tyypillinen työssäkäyvän arkirutiini. Herätyksen jälkeen ajetaan autolla töihin. Töissä pisin matka tulee kuljettua kävellen lounaalle, työpäivän jälkeen on vuorossa se kaikista raskain osuus, nimittäin kaupassa käynti 🙂 Pitää pystyä työntämään kokoajan painoaan kasvattavia kärryjä ja sen jälkeen täytyy nostaa 5 kiloa painavat kauppakassit ostoskärrystä autoon. Saavuttua kotiin pitää hiki hatussa tyhjentää kassit ja sitten laittaa ruoka microon ja linnoittautua television eteen. Huh huh, olipa päivä! Onko tämä sinun päiväsi vai kenties jonkun tuttavasi?

Ihminen on luotu liikkumaan, ja kun näin ei tapahdu, on seuraus hyvin monella tiedossa. Melkein kaikilla on kipuja muuttuvissa paikoissa, mutta yleisimmin oireet ovat selässä. Kerron esimerkkinä yhden tuttuni selästä. Hänellä todettiin rintarangassa pullistuma. Kun kipu saatiin aisoihin, on hän kokenut selän hyväksi aina liikkuessa. Ranka on suunniteltu liikkumaan eri tasoissa, jonka kautta sitä tulisi myös käyttää monipuolisesti. Liikutettaessa kehoamme monipuolisesti, liikutamme selkärankaakin monipuolisesti.

Toimivan nivelistön(ranka mukaan lukien) saavutettuamme tulee se vaihe, että meidän tulee saada aineenvaihdunta heräämään. Tehdessäsi harjoitteita aktivoit hormoonituotantoa (mm. stressihormoonituotanto pienenee ja hyvänolon hormoonin tuotanto tehostuu), hermoston toimintaa, lihaksesi vahvistuvat, liikkuvuutesi paranee, luustosi vahvistuu, hengitys-ja verenkiertoelimistösi kehittyy… Eli todellakin on muitakin syitä, kuin oma peilikuvasi, mennä liikkumaan ja nauttimaan. Nyt, kun tiedät miten saat nautittua energiamäärääsi pienentymään (katso edelliset jos et tiedä mistä puhun), niin sinun tulee buustata aineenvaihduntaasi liikkumalla. Tehostunut energian kulutus tarkoittaa rasvasolujen parempaa hyödyntämistä, jolloin kehosi alkaa näyttämään sellaiselta kuin haluat.

Myönnettäköön, että tämä oli alustusta tulevalle. Kuten aikaisemmin kerroin, niin olen lyhentänyt koko artikkelin lyhyiksi osioiksi. Seuraavassa jutussa kerron, miten saat tehtyä lapsellisen helposti monipuolisesti kehoa kehittävän harjoitteen.