Olen kuullut niin useasti, että tiedän kyllä mitä tulisi syödä, mutta en vain saa aikaiseksi tai en jaksa pitää sitä yllä kuin viikon. Selitystä ja tekosyitä on maailma pullollaan. Motivaation löytäminen vaatii välillä sairaskohtauksen tai lähimmäisen sairastumisen, jotta muutamme omaa ajattelumallia. Kaikki lähtee omasta päästä, sitä on ulkopuolisen vaikea muuttaa, mutta onneksi on olemassa kykeneviä ammattilaisia myös siihen. Ehkäpä tämä teksti saa sinut suhtautumaan toisin?

Vanha usko on ollut, ettei geenejään voi muuttaa. Ainakin jotkin geenit voi vaivuttaa uneen tai herättää töihin elintavoilla kuten ruokavaliolla. Näihin kuuluu 9p21, joka on suurin tunnettu sydäntautien riskitekijä. Vanha totuus on ollut, että perimäänsä ja geenejään ei voi muuttaa. Ainakin jotkin geenit voi kuitenkin herättää töihin tai vaivuttaa uneen ruokavaliolla. Sydäntautigeenin perineiden kannattaa panna peliin raakoja vihanneksia.

Geenivariantti 9p21 on merkittävin tunnettu sydäntautiriskin osoittaja. Jos olet perinyt sen, olet keskimääräistä suuremmassa vaarassa sairastua sydäntautiin. Riskin voi kuitenkin välttää valitsemalla oikean ruokavalion, toteaa sydän tutkija Engert.

Amerikkalaisen McGill-yliopiston sydäntautitutkija Jamie Engert yllättyi havaitessaan, että terveellinen ruokavalio vähensi merkittävästi geenin vaikutusta. Engert johti yhtä suurimmista geenien ja ruokavalion yhteyttä käsittelevistä tutkimuksista, jossa oli mukana yli 27 000 osallistujaa Euroopasta, Etelä-Aasiasta, Kiinasta, Latinalaisesta Amerikasta ja Arabivaltioista.

Riskialttiin geenin perineet pystyivät alentamaan sydäntautiriskinsä normaalille tasolle järkevällä ruokavaliolla, joka koostuu enimmäkseen raaoista vihanneksista, hedelmistä ja marjoista. Kansainvälistä tutkimusta johtivat amerikkalaisten McMaster- ja McGill-yliopiston tutkijat. Tässä siis yksi hyvä syy lisätä kasviksia aterioille 🙂

Seuraavassa artikkelissa siirrymme ravitsemuksesta liikuntaan…

Tutkimus on julkaistu PLoS Medicine -lehdessä.