Mikä on merkittävin seikka painonhallinnassa, olipa kyse sitten kehonrakennuksesta taikka kiinteyksestä? Tämä seikka on niinkin mullistava kuin saatu energia- VS kulutettu energia. Tämän todisti Ravintotieteen professori Mark Haub laihduttamalla roskaruualla 12 kiloa kymmenessä viikossa. Eli Kaikki on loppujen lopuksi kiinni päivän saadun ja kulutetun energian määrästä. Haluan kuitenkin painottaa, että suosimalla kasviksia ja nestepitoista ravintoa ateriasi kokonaisenergia määrä tippuu ja sen seurauksena kehosi kiinteytyy.

Seuraavaksi painotan säännöllisyyttä. Miksi? Kun ihmisillä on kiire, niin silloin syödään kerralla mitä vain ja silloin on tunnetusti aika iso mahalaukku ottamassa vastaan kaiken mitä sinne muussataan. Valmennushistoriani pohjalta ihmiset syövät n. 4 kertaa päivässä. Tässäkin neljässä kerrassa ateriaksi on laskettu monen pitämä pullakahvi. Tämähän ei ole kovin hyvä ateria! Olen auttanut monia valmennettaviani painonpudotus tavoitteenaan tiputtamaan useita, jopa kymmeniä, kiloja kannustamalla heidät syömään useammin. Monet ovatkin ihmetelleet kuinka helppoa se on ollut, koska ei ole tarvinnut kokea nälkää urakan aikana.

Kaikki lähtee siis ravinnon laadusta ja rymityksestä. Säännöllisen ruokailurytmin kautta saat nostettua ateriamäärät vuorokaudessa 5-6:teen ilman pullakahvivälipaloja. Näin saat tasoitettua kehon normaalista toiminnoista esimerkiksi nälkäkeskuksen toiminnan. Tämä nälkäkeskus tuo sinulle siis nälän tunteen, kun elimistöön pitäisi saada ravintoa. Tässä piilee yksi seikka miksi ihmiset lihovat, vaikka syövät harvakseltaan. Toinen iso seikka on aineenvaihdunnan tehostaminen. Keho kuluttaa energiaa ruoan muuntamiseen elimistön käyttöön. Mikä parasta, kun nautit säännöllisesti ateriat, mielesi pysyy kirkkaampana ja energiaa riittää aktiiviseen elämään.

Syödessämme tasaisesti meidän on helpompi pitää ateriat sopivan kokoisina ja niiden tuoma energiamäärä kontrollissa. Kokeile ja tulet yllättymään iloisesti 🙂

Seuraavassa jutussa kerron kuinka saat koottua ravitsevan aterian…