On lukuisia tapoja tiputtaa painoa ja kiinteytyä, mutta tehoikkain tapa on yhdistää vastusharjoittelu ja kestävyysharjoittelu. Tuloksena nostat treenisi uudelle tasolle.

Harjoituksessa vaihtelet harjoitteen kohdistusta eri puolille kehoa tehden kaksi sarjaa lähes peräkkäin. Esimerkiksi: tee sarja kyykkyä, jonka jälkeen teet sarjan punnerrusta. Voit lyhentää harjoitteen kestoa huomattavasti tekemällä kaksi liikettä peräkkäin, jolloin istuskelun aika jää pienemmäksi. Mainittakoon, että huikeasti menestynyt kehonrakentaja Arnold Schwarzenegger suosi rinta-ja selkätreenissä supersarja-menetelmää. Hän suosi muutenkin vastakkaiden lihasryhmien kuormittamista treenissä, koska näin hän mm. säästi aikaa treenistä (mikä tänäpäivänä tuntuu kaikilla olevan ongelmana).

Tämä harjoitustapa mahdollistaa tekemään treenin kovalla harjoitusintensiteetillä, mitä normaalisti et ehkä tekisi. Normaalisti tekisit sarjan ja huilaisit muutaman minuutin, nyt teetkin kaksi sarjaa ja huilaat muutaman minuutin ennen seuraavaa sarjaa.

Kun muuntelet liikkeitä eri puolille kehoa, joutuu sydämesi myös työskentelemään tehokkaammin, koska se joutuu pumppaamaan verta liikkeelle laajemmalle. Jos teet vastakkaisia liikkeitä, esim. työntävä liike ja sen jälkeen vetävä liike, vastavaikuttajat lepäävät. Näin voit käyttää isoja painoja ja nauttia peilikuvastasi. Harjoitusintensiteetin nousun myötä energia-aineenvaihduntasi saa buustia, kulutat enemmän kaloreita ja rasva vähenee.

Hyödyt:

  • Aineenvaihdunnan kiihtymisen seurauksena kulutat enemmän kaloreita
  • Liikkuvuutesi ja kehonhallintasi kehittyy
  • Kehityt voimakkaammaksi perinteisissä liikkeissä, kuten kyykyissä, maastavedoissa ja leuanvedossa.

Harjoitteen kesto: 45 min

Pidätkö harjoitustavasta. Lue lisää valmennuksesta.

 

– Juho / Hyve