Kuulutko niihin, jotka etsivät lehtien sivuilta jatkuvasti uusia vatsalihasharjoituksia saadaksesi rautaiset vatsalihakset? Jospa nousisit lattialta huhkimasta ja tekisit tempausvalan. Tämä voi kuulostaa hiukan kaukaahaetulta, mutta rohkaisen sinua kokeilemaan, jos et ole koskaan kokeillut. Pohjimmiltaan kyykyt kehittävät jalkoja eivätkä niinkään keskivartaloa. Kuitenkin tutkimustulokset kertovat toisin: laboratoriotesteissä on osoitettu, että keskivartalo (vatsalihakset) aktivoituu kyykyssä enemmän kuin perinteisissä istumaannousuvatsarutistuksissa.

Oikein toteutettu kyykky vaatii hyvää koordinaatiota, liikkuvuutta, tasapainoa ja voimaa. Sinun tulisi tuntea työ keskivartalossa kauttaaltaan (kuitenkin siten, että kykenet hengittämään), jos teet liikkeen oikein. Eli kyse on varsin monipuolisesta ja kattavasta liikkeestä. Täytyy muistaa, että tämä liike on vaativa, ja se tulee suorittaa oikein välttääkseen vammoja.

Kyykky kehittää enemmän, kun vain vatsalihaksia ja jalkoja. Se kehittää sinua varpaista sormiin. Kun harjoittat kokovartaloliikkeitä, kuten tempausvalaa, opit hallitsemaan keskivartalosi paremmin ja saat kehostasi enemmän irti suorituksissasi.

– Juho / Hyve